• _0007_IMG_0576.jpg
  • _0008_Achtergrond.jpg
  • _0003_Westland Korenfestival 2016 Erik Maree 029.jpg
  • _0006_IMG_3621v.jpg
  • _0001_Westland Korenfestival 2016 Erik Maree 079.jpg
  • _0000_Westland Korenfestival 2016 Erik Maree 140.jpg
  • _0004_IMG_3620v.jpg
  • _0002_Westland Korenfestival 2016 Erik Maree 204.jpg
  • _0005_Westland Korenfestival 2016 Erik Maree 071.jpg

Informatie

Beste deelnemers, muziekliefhebbers,

Zaterdag 21 september is het zover en begint het 11e Westland Korenfestival.

De ontvangst van de koren is dit jaar vanaf 11.30 uur op het Wilhelminaplein bij het Van Daalen Optiek hoofdpodium in het centrum van Naaldwijk.

Bij het hoofdpodium krijgen de koren hun naambord en flyers met informatie over de tijden en de optredens, een plattegrond waar alle podia staan opgesteld en de teksten van de liedjes. Het programma staat ook op onze website vermeld. www.westlandkorenfestival.nl

Om 13.00 uur begint onze voorzitter Jan van der Valk met het het voorstellen van de deelnemende koren. De officiële opening wordt vervolgens verricht door wethouder Karin Zwinkels- de Jong van Gemeente Westland.

Na de officiële opening gaan we gezamenlijk de stemmen opwarmen met 3 liedjes waarvan de teksten in de flyer staan.

De eerste optredens beginnen om 13.35 uur, de laatste optredens eindigen om 17.35 uur.
Na afloop is er een gezellig samenzijn op het Wilhelminaplein.

Vriendelijk verzoek aan de koren om na de laatste optredens de naamborden in te leveren bij het hoofdpodium.

Uiteraard verwachten we dat alle zangers en zangeressen aanwezig zullen zijn bij de officiële opening om 13.00 uur. Wij wensen iedereen een mooie en gezellige muzikale middag toe.

Namens Stichting Westland Korenfesival,

Met vriendelijke muzikale groet,

Erik Veenman

 

 

 

Beste muziekliefhebbers,

Dit bericht is speciaal voor de technische ondersteuning van uw koor tijdens het festival op zaterdag 21 september 2019 in Naaldwijk.

In het programma staat waar en hoe laat u optreedt. 

Stichting Westland Korenfestival zet op iedere locatie dezelfde geluidsinstallaties neer. Het geluidsbedrijf PE Sound B.V. www.pesound.nl draagt zorg voor de uitvoering hiervan.

Op het podium van het Wilhelminaplein staat uiteraard een hoogwaardige line array geluidsinstallatie JBL Vertec. Op de 4 andere locaties in het centrum van Naaldwijk staat een basis geluidsset, bestaande uit:

  • 1 CD-speler
  • 2 SM58A/beta microfoons
  • 2 Neumann KM-184 richt microfoons
  • 2 JBL SRX-712M monitor speakers
  • 2 PA luidsprekers JBL VTX-F12 op statief
  • hoogwaardige Soundcraft/Midas mengtafel minimaal 16 input kanalen
  • 8 klapstoelen voor de orkestleden

Er is een mogelijkheid een laptop of een mp3-speler aan te sluiten.
Mocht de geluidsintallatie niet voldoende mogelijkheden bieden, dan is het mogelijk dat u uw eigen microfoons met of zonder mixer meeneemt, om deze aan te sluiten op de bestaande geluidsinstallatie.
Voor het wisselen van de installatie tussen de optredens heeft u 15 minuten tijd.

Graag wil ik weten wat u gaat gebruiken of zelf meebrengt.
Neemt u bijvoorbeeld 2 andere microfoons mee en maakt u gebruik van de CD-speler?
Gebruikt u uw eigen mp3-speler of neemt u een mixer met eigen microfoon(s) mee?
Laat dit dan even weten, dan kunnen wij de technische jongens per podia aangeven wat ze kunnen verwachten.
Stuur deze gegevens door naar Wim van Leeuwen van Stichting Westland Korenfestival.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en ik hoop natuurlijk dat we er zaterdag 21 september met z'n allen een hele gezellige dag van kunnen maken.
Mochten er nog vragen zijn dan kunt u altijd contact met mij opnemen.

Met vriendelijke groet,

Wim van Leeuwen
Bestuurslid geluid- en technische zaken
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Een SHANTY is een lied dat vroeger aan boord van grote zeilschepen werd gezongen als arbeidslied. Er zijn verschillende soorten shanty's afhankelijk van het werk dat moest worden gedaan aan boord van een schip. Onder shanty's vallen ook liederen die werd gezongen in de beperkte vrije tijd aan boord. Deze liederen verhalen vaak van verre oorden. Hierbij zijn de onderwerpen vaak de vrouwen in de havensteden in verre landen en de liefde. Shanty wordt ook gezien als een protestlied op de slechte werkomstandigheden en de tirannie van de kapitein, stuurlieden en bootsman. De shantyman zong de coupletten voor en de bemanning zong het refrein.

Een shantykoor bestaat in principe alleen uit mannenstemmen. Voor de begeleiding en directie kunnen vrouwen deel uit maken van een shantykoor. Het repertoire moet hoofdzakelijk bestaan uit shanty's en kan aangevuld worden met zeemansliederen of lokale liederen, die gaan over de zee, haven of visserij. Verwant aan de shantykoren zijn de z.g. viswijvenkoren. Zij zingen over de historie van de zeevisserij van uit het thuisperspectief.

De oorsprong van het woord "shanty" is niet duidelijk. Het wordt vaak verwant geacht met de "slave shanty" ofwel slavenhut. Hierbij worden dan de liederen die door de slaven op de plantages werden gezongen als voorloper gezien van de liederen op de zeilvaart. Ook wordt het woord "shanty" wel gezien als een verbastering van het Franse woord "chant", dat "lied" betekent.

Een SMARTLAP is een ironische benaming voor het levenslied en dan vooral voor die vormen van het levenslied waarin een sentimentele geschiedenis wordt verteld. De benaming was oorspronkelijk neerbuigend bedoeld.

Het woord kam in zwang aan het begin van de jaren zestig, toen velen n.a.v. de successen van de Zangeres-Zonder-Naam een weerzin opbouwden tegen het genre. Deze niet-liefhebbers spraken met een zekere minachting van een smartlap, afgeleid van de Duitse woorden Schmachtlappen (zwijmelaar) en Schmachtfetzen (sentimenteel lied). Deze woorden betekenen letterlijk "smachtlap".

In de jaren negentig groeide het woord smartlap met de opkomst van smartlappenkoren en smartlappenfestivals uit tot een geuzennaam. Artiesten maakten sentimentele liedjes over armoede, zieke moeders en stervende kinderen aan het begin van de 20e eeuw populair. De geboorte van de typische smartlap is daarmee geen eeuwenoud verschijnsel, maar een onderdeel van de opkomst van de Nederlanse amusementsindustrie.
Het lijkt, vanwege het volkse karakter van de smartlap, waarschijnlijk dat het genre geïnspireerd is op het repertoire van markt- en straatzangers uit de 19e eeuw, en daarvoor.

POPMUZIEK  is een afkorting van "populaire" muziek. het is evenals eigentijdse muziek een verzamelnaam voor tal van stijlen in de muziek, meer gericht op de populariteit dan naar de diversiteit van de muziek.
De gemeenschappelijke noemer van popmuziek is dat een breed publiek toegang heeft tot de muziek. In wezen is dat tegenwoordig altijd het geval, maar in de tijd dat de term ontstond, na 1945, was het voor het eerst dat muziek bereikbaar werd voor iedereen.

De term popmuziek is nauw verbonden met termen als jeugdcultuur, massacultuur en commercie. Popmuziek is te zien als een van de verworvenheden van de nieuwe cultuurbeleving na de WOII, waarin cultuur gemeengoed werd voor iedereen, veroorzaakt door verbetering en beschikbaarheid van de technologie. Daarnaast gaf de economische impuls die in de jaren 50 ontstond, jongeren de gelegenheid consument te worden. In de eerste jaren van de popmuziek wordt zij steeds meer de uitingsvorm voor jongeren. Muziekinstrumenten die in de popmuziek worden gebruikt zijn  hoofdzakelijk de elektrische gitaar, de basgitaar, drums en de synthesizer.

Een kenmerkend aspect in de popmuziek werd zichtbaar in de carrière van Elvis Presley, die voor het eerst het medium TV gebruikte als een verlengde van het traditionele podium. Zijn bekendheid en populariteit namen voor die tijd ongekende vormen aan. Het begrip popidool was geboren.
Vanaf nu had de jeugd de popmuzikant om zichzelf aan te spiegelen en aan op te trekken. Typerend is een constant, soms hysterisch, geschreeuw van fans bij concerten. Optredens van muzikanten nemen immense vormen aan met grote massa's mensen. Waren het in de jaren zestig nog kleine zalen met enkele honderden mensen, de jaren daarna werden er al stadions afgehuurd voor grote wereldtournees en ook het muziekfestival  deed zijn intrede...

 

Bron: Wikipedia.